maanantai 18. huhtikuuta 2016

Nisunjyvä

Herätessäni tänä aamuna ajatuksiin nousi yks runo jonka oon joskus vuosia vuosia sitte kirijottanu laulukirijani kanteen. Voi olla, että oon julukassu tämän jo aikasemminki vaan haitanneeko tuo.
Kertaus on opintojen äiti.
Jotenkin tämä puhutteli mua tänä aamuna.

Kasvamisen tuskaa 

Kuin nisunjyvä kylyväjän vakkasesa,
oon minä Herra sun kädelläsi.
Eihän liene jyvänkään tarkoitus
ole olla vaan, ei tokikaan
se luotu on uutta kasvamaan,
uutta tähkää tekemään.
Sitä ennen kuitenkin, olo jyvän
on tosi tuskainen - kuolema-
kuolla pois ihan kokonaan
eihän jyvästä itsestän mitään jäljelle jää,
se häviää.

Maan mullasta ottaen energiaa
se alkaa uutta kasvamaan
tuoreutta tuoksuvaa vartta.
Menettäessään voimaansa
ei jyvä huomaakkaan,
kun jo valamis onkin tähkäpää.
Voiko minusta kehnosta kuitenkin
tämän jälkäleen tulla jotakin?
Monta pientä jyvästä
on tullu minustä yhdestä,
se ihme on.

Olin yksin ja alla päin
mua ahdisti taakka kuolemastain. Oi ei!
Kohta kuoreni ratkeaa
uusi elämä sisältäin puhkeaa.
Nyt se huomaan ja iloitsen
tuotti tuskani tuloksen,
Eikö tarkoitus olekkin näin,
että elämä jatkuu eteenpäin.
- Maru 1995-

Siunausta päivääsi!

4 kommenttia:

Kiva ku kävit, jätäppä käynnistäs ränttiä ruutuun. :)

Joulu on taas

 No tottahan se on, että joulu tullee vaikkei tekis yhtään piparitalua, mutta muutama niitä pittää tehä jotta saa näpertämisen vietin tyyvyt...