keskiviikko 27. tammikuuta 2016

Hernesoppaa ja pannaria

Tännään oli mun huki kokata työttömien ruokailusa. Ruokalilstalla oli hernesoppaa ja pannaria.
Mää en pannaria aatellu alunperin tehä, mut apukokki ehotti, että hän haluais tehä sitä jälkkäriksi. Hernesopan kans kuulemma kuuluu syyvä pannaria. Kai se on supisuomalainen perinne sekin, mikä tuon tietää.

Hernekeitto on yka niitä helepoimpia keittoja tehä. Eellis päivänä ku laittaa herneet likuammaan niin ne ehtii aamuun mennesä turvota jo melekosesti. Mievolla lämmöllä antaa sopan ässehtiä pari kolome tuntia niin kyllä tullee hyvvää. Sopan joukkoon reilusti savupalavikinkkua ja voisa kuullotettua sipulia.
Maustepippuria, laakerinlehtiä ja meiramia mausteeksi, sekä suolaa ja sinappia.
Hyvin teki soppa kauppansa, kaikki meni lähes 30 litraa.

Loppupäivä mulla onkin sitte vappaata. Työhommelit muuttu vuojen alusta sen verran, että joka toinen keskiviikko on vappaa. Maanantainakaan ei oo ku kaks tuntia töitä kahestatoista kahteen. Joten mulla on joutoaikaa huomattavasti enemmän mitä aikasemmin. Ohan sillä tietysti oma vaikutuksensa tilipussiin, mut ei niin suurta jotta alakasin joka päivä töitä tekkeen. :) :)

Uus lakimuutos vaikuttaa munki töihin siltä osin, että mun kahtotaan olevan yrittäjä, vaikken sitä ihan oikeesti ookkaan. Ossuuskunnan kautta teen hommat. Oon itsenäinen, omalla työllä työllistyvä henkilö. Ossuuskunta ei tee mittään sen etteen, että hankkis mulle töitä. En oo kyllä ihtekkään teheny. Kaikki keikkapaikat ovat tulleet siten, että minnuun on otettu yhteyttä ja kysytty voisinko tulla töihin. Puskaratio toimii tehokkaasti.

Oon tykänny  Ossuuskunta systeemistä. Ossuuskunta on mun työnantaja niiltä tunneilta mitä teen töitä. Ossuuskunta huolehtii ja hoitaa kaikki työnantajan velevotteet. Mun ei tarvi tehä mittään muuta, ku lähettää laskutustievot sinne ja ne hoitaa hommat mun puolesta. Ossuuskunta lähettää laskut asiakkailleni. Ku asiakas on maksanu laskun, maksaa ossuuskunta mulle palakan. Kätevä systeemi.

Ulukona satelee hieman lunta. Takapihan puisa on makee lumikuorrute. Ei se oo ihime, että ulukomaalaiset ihastellee suomen talavista luontoa, on se vaan niin hieno.

1 kommentti:

Kiva ku kävit, jätäppä käynnistäs ränttiä ruutuun. :)

Joulu on taas

 No tottahan se on, että joulu tullee vaikkei tekis yhtään piparitalua, mutta muutama niitä pittää tehä jotta saa näpertämisen vietin tyyvyt...