torstai 4. joulukuuta 2014

Putkilapsi

Oon putkilapsi.
Sain alakuni laboratorion
keinohedelmöitys osastolla,
näin mulle on kerrottu.
Minut istutettiin kohtuun
jonka tulevat aikuiseni
olivat vuokranneet,
kun heistä kumpikaan ei voinut
mua kantaa.

Oon putkilapsi.
Synnyin maailmaan viattomana,
ihanana, heleäposkisena pienokaisena.
Synnyttäjästäni en tiijä mittään,
eivät oo kertoneet, vaikka
onhan hän äitini.

Oon putkilapsi.
Aikuiseni opettavat sukupuolineutraalia ajatusta
puhuttelevat mua aina vain etunimeltä.
Koulusa en tienny kummalle puolen menisin, 
kun luokka jaettiin joukkueisiin,
tytöt vastaan pojat.
Onneksi opettaja auttoi,
hän tiesi kumpaan joukkueeseen kuulun.
Mun odotetaan kasvavan terveeseen identiteettiin
tiedostamattani  kuka tai mikä oikeen oon.

Oon putkilapsi.
Aikuiset rakastavat mua yli kaiken.
He tekevät parhaansa
pyrkiessään olemaan isäni ja äitini,
jota ei he eivät kuitenkaan ole.
He ovat kaksi rakastavaa aikuista.

Oon putkilapsi.
Toisinaan sieluni itkee ikävää
jostain käsittämättömästä syystä.
Mitä se itkee?
Se itkee isän ja äitin ikävää.
Sitä tunnetta ja kokemusta
mitä on olla isän sylissä joka halaa
tai äidin joka suukottaa hellästi poskeani.


Oon putkilapsi.
Tiijän isän ja äitin olevan jossakin.
Tekkee kipijää, ku toiset kyselevät
misä sun äitis on?
Tai, ku kuulen kaverini huutavan ilosesti;
Hei iskä, mennäänkö mummolaan?
Haikeana ja kateellisena jään miettimään
millasta olisi päästä mummolaan.

Oon putkilapsi.
Aikuisten maailmaan hankittu
onnellisuuden tuoja,
että hekin kokisivat elävänsä
ehyttä perhe-elämää.
Saan ellää rakkauden keskellä,
minusta välitetään ja huolehditaan.
Multa ei puutu ulkonaisesti mittään.
Kuitenkin kaiken sen keskellä,
kukkaan ei tunne sieluni ikävää
jota he eivät kykene poistamaan.

- M.P.Mäki-





3 kommenttia:

  1. Niin se menee.
    Jos pari ei saa itte tekemällä lasta, ni sitte se on tarkoitettu niin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No näin minäki sen aattelen. Hedelmöityshoitokiin on ihan ok sillon, jos munasolu ei luontaisesti kiinnity, kunhan kyseesä on molempien omat solut, ettei sekoteta soluperimään kettään ulukopuolista.

      Poista
  2. Tekee niin kipeää ajatella, että kaikki eivät saa tietää omista vanhemmistaan ja omista juuristaan, vaikka haluaisivat. Tokihan lapselle tärkeintä on hyvä ja rakastava koti, mutta itselleni omat sukujuuret ovat niin tärkeät, että ei tunnu hyvältä, että joku tahallisesti ja itsekkäästi jätetään niitä ilman.

    VastaaPoista

Kiva ku kävit, jätäppä käynnistäs ränttiä ruutuun. :)

Joulu on taas

 No tottahan se on, että joulu tullee vaikkei tekis yhtään piparitalua, mutta muutama niitä pittää tehä jotta saa näpertämisen vietin tyyvyt...