lauantai 22. maaliskuuta 2014

Ainutlaatunen tillaisuus, pääsin käymään MM-kisoisa

 
Hrrrr....kylymää....vaan sinneppä ne uimarit sukeltivat sekkaan.

Ei siinä kovin kauvaa menny ku uimarit oli toisesa pääsä. Kukapa tuola jäisesä veesä viittis pitkään virua.
Yhen erän noppein mies pyyhkäs ton matkan 13,10 sekunttiin.

Uimisen jäläkeen uimarit istuskelivat lämmittelemäsä kuumavesialtaisa. Varmasti oli kihelmöivä ja kipristelevä tunne iholla ku kylymästä sai siirtyä kuumaan. Kaikesta sitä ihiminen voi nauttia.

keskiviikko 19. maaliskuuta 2014

Mistä näitä kasseja pukkaa....

Poppanavillitys, millohan näistä oireista pääse erroon. Vaan eipä tää taija pahimmasta päästä riippuvuuksia olla, eihän. :)
 Pieneen punaseen kassiin laiton vetoketjun, jotta pyssyy tavarat kassisa kovemmasaki vauhisa.
 Isommasa kassisa ei oo kansiläppää, joten se on avomalli. Kassi on kuitenki sen verran syvä, että luulis tavaroitten pysyvän sisällä ihan hyvin.

tiistai 18. maaliskuuta 2014

Vähä rakkauvesta

Rakkaus on tunne kun tuntee tunteen,
jollasta tunnetta ei oo ennen tuntenut.

Murrosikänen tyttö oli sotkenu koulukirijan sivut tuommosilla lauseilla monen monta kertaa. Sama riimitys löyty monesta kirijasta ja sitä hoettiin kavereitten kans välitunnilla.
Ihan eka kertaa elämässään tyttö oli ihastunu poikaan ja luuli rakastuneensa. Mitäpä siitä rakkauvesta sillon muka tiesi. Ei yhtikäs mittään. 
Vaikkei tiennykkään, oli se olotila ja tunne kuitenkin aivan ihana.

Rakkaus on tahon asija.
Aamuhommia tehesä tuumailin mielessäni että on se aika jännä ajattelu, ku jotku meinaa ettei se kaikkien kohalla oliskaan sitä. Vaan, että rakkaus olis asija joka tullee ja mennee, yks kaks vaan, eikä sille ihiminen yksinkertasesti voi mittään. Eikö muka?

 Ajatellaanpa hetkinen. Mies näkkee ihastuttavan naisen ja hällä herrää mielenkiinto päästä tutustummaan naiseen vähä enemmän. Niinpä he tapaavat muutamia kertoja ja pikkuhilijaa alakaa rakkauven tunteet herätä syvällisemmin ja huomaavatkin pian että ovat rakastunneet toisiinsa.
Käy kuitenkin ilimi että nainen onkin naimisisa. Hän ei ollut halunnut eikä uskaltanut kertua asjiaa, ku mies vaikutti niin mukavalta ja miellyttävältä. Suuri peleko siitä miten mies reakoi.

Mies ku saa tietää tämän, syntyy hänelle vääjäämättömästi sisäinen ristiriita. Tunnemaailma kokkee pettymyksen rajut tunteet. Mitä hän tekkee tunteittensa kans. Hän rakastaa naista, sisimmässän hän tietää tekevänsä väärin kun nainen on toisen miehen kans naimisisa. Miten mies seleviää tilanteesta. Mikä on se asia jonka avulla hän tekkee päätöksensä, valintansa miten hän tästä tilanteesta jatkaa.

Tahto, sehän se on se voimavara mikä vaikuttaa päätösten ja valintojen tekkoon. Rakkauvesa jos misä tahtomisella on valtavan suuri merkitys. Jopa sillonki, ku sattu ne vastamäen vuojet, ei ihan kaikki mee kuten suunnitellee. Tahto on se juttu mikä sannoo, että rakastan vaikkei tunteet just täs vaihees siltä tunnukkaan.

Miehen päätöksen tekkoon tahon lisäksi vaikuttaa myös hänen moraalikäsityksensä. Millanen arvomaailma hänellä on. Onko se krsitillisiin arvoihin, vai hälläväliä tyyliin perustuvvaa.

Ihiminen on teheny raamatun ohojeista palijo tulukintoja. Ihan selevästi kirijotettua Jumalan sannaa ei haluta ottaa sellasenaan. Siitä tehhään väännöksiä, joitten avulla omalle mielihyväelämäntavalle etitään jonkulaista myönteistä tukea. 

Esimerkiksi tuon miehen ristiriitaseen tilanteeseen, löytyy aika selekiä ohoje korinttolaiskirijeestä, misä sanotaan; " mutta haureuden syntien välttämiseksi olkoon kullakin miehellä oma vaimonsa, ja kullakin naisella oma miehensä."

Ajatellaanpa vielä tuota miestä.
 Hän muistaa kuulleensa tuollasen raamatun kohan, tietää tekevänsä väärin ja tuntee siitä syyllisyyttä. Mikäli hän tekkee sen päätöksen, että jatkaa suhetta, joutuu hän sanan kohdasta muokkaamaan itelleen tulukinnan. Tulukinnan, jonka avulla olis "lupa" jatkaa vääränlaista suhetta. Hän luulee tekevänsä oikean valinnan, eikä huomaa tulleensa petetyksi. Tulukinta ohojaa hänet harhaan ja valheeseen.

Rakkaus on tahon asija.

Tahto ja tunteet käy köyvenvetua. Kumpi voittaa?







sunnuntai 16. maaliskuuta 2014

Ennaltaehkäsyä väsymykseen

Monikin asia saattaa ihimistä väsyttää ja uuvuttaa jolloin tuntuu että kertakaikkiaan ei jaksa.
Olipa elämäntilanne millanen tahansa, aina voi kääntyä Jumalan puoleen ja ettiä apua häneltä, tarttuen kiinni hänen sanansa lupauksiin.

Hän antaa väsyneelle väkeä ja voimattomalle voimaa yltäkyllin.
 Jesaja 40:49

Hän antaa iloöljyä murheen sijaan, ylistyksen vaipan masentuneen hengen sijaan. Jesaja 61:3

Mutta ne, jotka Herraa odottavat, saavat uuden voiman, he kohottavat siipensä kuin kotkat. He juoksevat eivätkä näänny, he vaeltavat eivätkä väsy. Jesaja 40:31


torstai 13. maaliskuuta 2014

Siitäpä tuli lehtijuttu

Vuojen 2012 maaliskuun yks plokkaus oli; Virtuaalimaailman pieniä, suuria ihimeitä. Juttua vois verrata lumipalloon joka vierii alas mäjen rinnettä, tiijättähän te miten siinä käy. Sehän vaan laajennee ja kasvaa.
Täsäpä juttua kuvina.

Kuvien tekstin pääsee lukkeen ku klikkaa kuvvaa hiiren oikeen puoleisella näppäimellä, ja valittee; aukase uus välilehti. Ku se uus välilehti on auki, nii klkikkaa tekstiin jollon se aukijaa luettavaan kokkoon.

Elämä on, sanosinko perin mielenkiintosta.

maanantai 10. maaliskuuta 2014

On se kevät pikkusen pitemmällä Unkarisa mitä meillä kotona

 Muutama kuva Unkarin kevväästä... puistosa alako nurmikko pikkuhilijaa vihertämmään.
 Ensimmäiset kevvään kukkijat nauttivat aurinkoisesta kevätpäivästä.
 Kirsikkapuu kukki komijasti Gellertin rinteellä.
 Rinteelle nouseminen oli suhteellisen heleppua ku ei tarvinnu alakaa polokua raivaamaan, vaan saatiin tepastella päällystettyä tietä pitkin. Välillä oli toki portaitakin joitten nouseminen oli ehkä matkan rasittavin vaihe, tai olikohan. Alaspäin tuleminen saattaa olla kans aika rasittavvaa. Polovinivelet ja pottuvarpaat joutuu aika lujille, ja muutki kinttulihakset. Pakosta joutuu pikkusen pinnistämmään ja pijättelleen jottei alastulo olis liijan vauhikasta. Mut hyvin me siitäki hommasta selevittiin. Kukkaan ei kaatunu.

Hyvät oli kelit koko viikon ajan. Parina päivänä oli hieman satteisempaa, suurimmat sajekuurot sattuvat yöaikaan, joten meijän reissua ne ei häirinneet. Tosi mukava kokemus oli polskutella kylypyläsä ulukoaltaasa, ku ulukona oli pimijää, tuulista ja viileetä.

Mukava oli olla reissusa, mut mukava oli tulla kotiakki. Tästä se taas lähtee arki rullaamaan.....




perjantai 7. maaliskuuta 2014

Maailmalla

Reissus oltu kohta viikko. Netti pelittää vähä kehnosti täälä Budan kauppakeskuksesa. Sunnuntaina lento koti suomeen. Jotta mukavaa oloa ja eloa vaan sullekkin.

Sanat, niistä synty laulu

 Tais olla tammikuun alakupuolta, ku olin autolla liikenteesä, niin siinä ajaesa nousi mieleen sanoja joita alon hyrräilemmään. Yhtä sammaa ...